Tuesday 2 June 2015

Pencemaran

    Pencemaran merupakan tajuk pembentangan saya dalam subjek "Academic Communication". Kenapa saya pilih tajuk ini? Sebab dunia ini penuh dengan kekotoran dan pencemaran. Dan juga saya ingin membolehkan orang ramai mengetahui apakah sebab sesuatu pencemaran berlaku dan kesannya terhadap manusia dan juga alam sekitar. Untuk memudahkan pembentangan saya kemudian, saya telah mencari banyak artikel yang berkaitan dengan pencemaran. Rupa-rupanya kebanyakan pencemaran telah berlaku disebabkan aktiviti manusia yang tidak kawal walaupun terdapat pendapatan yang mengatakan sesetengah pencemaran disebabkan semula jadi. Pencemaran akan menjejaskan kesihatan kita dari segi fizikal mahupun mental. Bukan itu sahaja, pencemaran akan menyebabkan kematian binatang, hidupan laut, dan juga tumbuh-tumbuhan. Oleh sebab itu, untuk mengelakkan dunia ini menjadi semakin teruk, maka kita sebagai manusia perlu bertanggungjawab terhadap perbuatan yang kita lakukan. Melindungi dan memeliharalah bumi ini kerana ia hanya satu, serta memastikannya sentiasa bersih dan cantik.

No comments:

Post a Comment